• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ränteutgifter från Lumify i deklarationen

MaestroMan87

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
4 Augusti 2024
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
8
Poäng
31
Försökte å förhandla med Binly ( samma skit som Credifi å Lumify ) om avb plan men dem sa prompt nej då dd ligger för utmätning , men visst då får ni era Ynka 89 kr i månaden , hahaha kan dem gott ha
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Nu har jag grävt lite mer i detta och de har gjort fel. Dessutom gäller posten Luma Finans i min deklaration BÅDE Lumify och Credifi. De har rapporterat in att jag har betalt in 11.000 i ränta vilket motsvarar 43,5% på lånebeloppet men det jag har betalat 2023 till både Lumify och Credifi är över 50 000 kr. En extremt liten del av de 50 000 kronorna är amortering enligt Luma som nu kräver mig på ett stort belopp dessutom ett belopp långt över kostnadstaket för högkostnadskrediter

Enligt 24 kap 2 paragrafen i Inkomstskattelagen kan även andra avgifter
t ex uppläggningsavgifter och liknande avgifter dras av som ränteutgifter. Även dröjsmålsräntan är avdragsgill.

Har de systematiskt gjort likadant för alla sina kunder så har ju vi gått miste om skatteåterbäring. Vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom Luma vägrar att svara på mina frågor.
Jag har lite frågor om detta om du har tid:

1. Har du kommit fram till exakt vad du haft för ränteutgifter och 2. hur gjorde du?

3. Blev det stor differens mellan vad dom har rapporterat in för underskott och vad faktiskt underskott var?

I så fall kommer jag också gräva i detta. Haft Lumity/Credifi flera år och är intresserad av att få tillbaka mer pengar om dom gjort fel.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Jag har lite frågor om detta om du har tid:

1. Har du kommit fram till exakt vad du haft för ränteutgifter och 2. hur gjorde du?

3. Blev det stor differens mellan vad dom har rapporterat in för underskott och vad faktiskt underskott var?

I så fall kommer jag också gräva i detta. Haft Lumity/Credifi flera år och är intresserad av att få tillbaka mer pengar om dom gjort fel.
Hej

1. Jag gick in på min bank och tog fram betalningshistoriken i excel. Lumify betalade jag alltid till deras bankgiro. Jag summerade alla inbetalningar till dem under 2023. Det blev ca 50 000 kr.
2. Sedan tog jag fram deklarationen för 2023 och såg att Luma Finans för både Lumify och Credifi endast rapporterat in 11.000 kr i ränta vilket motsvarar 43,5% ränta på lånat belopp. De har alltså endast rapporterat in den nominella räntan och inte den effektiva räntan som vi alla vet är oändligt mycket högre.
3. Vad de resterande 39.000 jag har betalt är vägrar ju nu Luma svara på. Men om nästan allt är att se som ränteutgift hade jag kunnat få ytterligare återbäring. Upp till 100 000 kr är det 30% avdrag och om du ligger över 100 000 kr i ränteutgifter är det 21% på beloppet över
100 000 kr. För mig hade det handlat om nästan 9 000 kronor.
 
Senast ändrad:

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Dessa svin maskerar ju ränta med 10 olika avgifter.
Ja så är det men jag kan fortfarande ha rätt att dra deras konstiga avgifter som en ränteutgift.

Är så nyfiken på varför de rapporterar fel uppgift till Skattemyndigheten. Antingen har de absolut ingen aning om att det finns en Inkomstskattelag och hur man ska rapportera eller så handlar det om vad de rapporterar till FI (att de inte vill visa hur mycket ränta de faktiskt tar ut) eller så är det något bokföringstekniskt knep och knåp.
 

Perrrr

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
18 Februari 2023
Meddelanden
124
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Nu har jag grävt lite mer i detta och de har gjort fel. Dessutom gäller posten Luma Finans i min deklaration BÅDE Lumify och Credifi. De har rapporterat in att jag har betalt in 11.000 i ränta vilket motsvarar 43,5% på lånebeloppet men det jag har betalat 2023 till både Lumify och Credifi är över 50 000 kr. En extremt liten del av de 50 000 kronorna är amortering enligt Luma som nu kräver mig på ett stort belopp dessutom ett belopp långt över kostnadstaket för högkostnadskrediter

Enligt 24 kap 2 paragrafen i Inkomstskattelagen kan även andra avgifter
t ex uppläggningsavgifter och liknande avgifter dras av som ränteutgifter. Även dröjsmålsräntan är avdragsgill.

Har de systematiskt gjort likadant för alla sina kunder så har ju vi gått miste om skatteåterbäring. Vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom Luma vägrar att svara på mina frågor.
Låter ju helt galet, men bra som fan! Fortsätt gräv och återkom gärna!
 
Senast ändrad:

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Låter ju helt galet, men bra som fan! Fortsätt gräv och återkom gärna!
Nu har jag pratat med Skatteverket. Han sa att det är omöjligt för mig att kunna bevisa att jag har haft högre räntekostnader än vad de har rapporterat in. Han sa att jag kan göra en omprövning men om de begär in bevis så kan det bli svårt för de kontaktar ju inte företaget och begär in uppgifter utan det är jag som ska inkomma med dem. Och jag får ju inte den information från Luma. Är så otroligt less på att allt ansvar för sånt här elände alltid landar på individen. Man ska behöva ta varenda fight ensam utan att få hjälp från något håll. Företagen verkar de däremot skydda till varje pris och de får härja fritt med helt orimliga betalningsförelägganden och krav. Borde stämma Luma för min ekonomisk skada pga att de har rapporterat fel och vägrar rätta.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Det är ju ingen hemlighet att Sverige är ett land där bedragare tillåts härja fritt.

Läste senast igår att kriminella driver/köper/säljer HVB-hem på Blocket. Det är den nivån på det hela liksom.
 

Trent

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
24
Poäng
101
Det är ju ingen hemlighet att Sverige är ett land där bedragare tillåts härja fritt.

Läste senast igår att kriminella driver/köper/säljer HVB-hem på Blocket. Det är den nivån på det hela liksom.
Jag tror att problemet är, precis som det kan vara på stora företag, att de som bestämmer lever i sin egen lilla värld. De är inte ”operativa” dvs de har ingen aning om vad som händer ”nere på golvet”.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Staten är medbrottslig om den tillåter detta ske. Staten skriver lagar och har repressiv system som ska eliminera sådana avskum.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp